Liekkejä ja hellettä – Jere Kalliokoski taisteli Etelä-Afrikassa semifinaalin porteille

Rallicrossin MM-kausi huipentui Etelä-Afrikan Kapkaupungissa ajettuun finaaliin. Jere Kalliokoski karsiutui semifinaalista uransa toisessa MM-kilpailussa kuumien vaiheiden jälkeen. Harjoituksissa auto syttyi tuleen, kolmannessa erässä Ford Fiesta paiskautui lentoon ja kilpailun päätti erässä langetettu sanktio. STARD-tallissa ajaneen härmäläisen lopullinen sijoitus oli neljästoista.

RallyX Nordicissa sekä SM-rallicrossissa pronssia ottanut Kalliokoski oli kirjaimellisesti liekeissä Killarney International Racewayn harjoituksissa. Auto syttyi toisella kierroksella tuleen polttoainelinjan rikkouduttua, mutta härmäläinen sai itse auton nopeasti sammumaan.

– Toisella kierroksella huomasin liekkejä konepellin raosta, aktivoin saman tien sammutusjärjestelmän ja sain palon hallintaan. Autossa on noin viisikymmentä astetta muutenkin, ei siellä ylimääräistä lämmitystä tarvita, Kalliokoski kertoi harmistuneena.

Tiimi sai nopeasti auton korjattua ja ensimmäisessä erässä Kalliokoski ajoi toiseksi. Seuraavaan erään Kalliokoski starttasi tallikaveri Janis Baumaniksen viereltä, ja kaksikon taistelu sai yleisön heräämään. Kalliokoski meni kärkeen mutta Baumanis antoi muistutusta, että perässä tullaan, ja onnistui jokeritaktiikan myötä nousemaan erän voittoon. Kokonaistilanteessa sijoitus oli tulikuuman lauantain jälkeen kymmenes.

– Eka lähtö meni ihan hyvin, mutta ensimmäisessä mutkassa auto puski. Radalla on molemmissa päädyissä pitkä asfalttikaarre, meidän pitää saada auto toimimaan niissä paremmin. Toinen startti onnistui myös hyvin, sain pidettyä tallikaverin takana mutta ihan ei kyyti riittänyt erävoittoon. Nousujohteinen päivä, tästä on hyvä jatkaa huomenna, AL-Härmään edustava Kalliokoski paketoi ensimmäisen kilpailupäivän.

Sunnuntaina lämpötila oli laskenut siedettävään kahteenkymmeneen, ja kevyt pilviverho suojasi paahtavalta, suoraan ylhäältä porottavalta auringolta. Vuorossa olivat alkuerät kolme ja neljä. Aamupäivän ensimmäisessä erässä ”Cool Finn” -lempinimen saanut Kalliokoski otti jälleen hyvän lähdön, mutta joutui tukalaan tilanteeseen ja pyörähti. Viimeisessä alkuerässä viereltä startannut Liam Doran sai paremman lähdön, mutta Kalliokoski jahtasi ohituspaikkaa ensimmäisessä kaarteessa. Se ei tuottanut tulosta, ja härmäläinen ajautui taisteluun venäläisen Matvey Furazhkinin kanssa. Erän aika riitti yhdenteentoista sijaan, kaikki näytti hyvältä, mutta pommi oli tulossa. Aikasakko pudotti härmäläisen pois semifinaalista.

– Startti oli taas hyvä mutta tuli ahdasta, tiimikaveri osui takakulmaan ja pyörähdin. Autoon ei onneksi tullut kuin peltitöitä mutta erä oli pilalla, neljäs erä meni ajollisesti ihan ok. Sanktio, jonka sain kolmannessa erässä johtui siitä, että peukalo osui käsijarrun päässä olevaan niin sanottuun launch controlin, eli lähtöjärjestelmän nappiin. Talli ei ollut deaktivoinut sitä edellisen kuljettajan jäljiltä, omassa autossa jolla koko kauden ajoin se on ratissa eikä käsijarrussa, Kalliokoski valaisi.

– Vaikka lopputulos lievästi sanottuna ottaa päähän, viikonlopussa oli myös positiivista. Vauhti riitti ”isojen poikien” kekkereissä, muutama epäonninen juttu olisi tietenkin voinut mennä toisin. Meillä oli iso ryhmä tukijoita ja ystäviä mukana näin kaukana, heille iso kiitos tuesta minkä sain. Haluan kiittää vielä lopuksi tallia ja luottohenkilöitä, jotka tekivät hienon työn. Ensi kauden kuvioista on keskusteltu, niistä kerrotaan lisää myöhemmin, Kalliokoski paketoi Eteläisen pallonpuoliskon paahtavan auringon alla.

Teksti: Toni Lönnroos
Kuva: Qba Nitka

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close