Rengasrikko pudotti Jere Kalliokosken podiumilta RallyX Nordicin Suomen osakilpailussa Oulussa

RallyX Nordicin Suomen osakilpailut ajettiin viikonloppuna Oulussa. Supercar-luokassa ajava Jere Kalliokoski oli viikonloppuna hyvässä vauhdissa, lauantaina toinen jalka oli jo palkintokorokkeella, mutta rengasrikko pudotti alahärmäläisen viidenneksi. Sunnuntaina Kalliokoski ajoi myös finaaliin, tuloksena oli viikonlopun toinen viides sija.

Kansainvälisessä RallyX Nordic-sarjassa ajetaan seitsemän osakilpailua, kausi käynnistyi Tanskan Nysumista, jatkui Ruotsin Höljesissä, ja nyt vuorossa olivat osakilpailut viisi ja kuusi Oulun OuluZonessa. Kauden finaali ajetaan Ruotsin Arvikassa elokuussa.

Kalliokoski oli maailmantähtiä vilisevässä sarjassa kuin kotonaan, tiimi oli hionut 600-hevosvoimaisen Ford Fiestan kovaan iskuun ja vauhti oli kohdallaan jo helteisen lauantain alkuerissä, joita ajettiin kolme. Semifinaalissa Kalliokoski seurasi edellään ollutta Niclas Grönholmia, ja sai paikan finaalin toiseen riviin. Finaali ajettiin poikkeuksellisesti myöhään illalla, auringon ollessa jo matalalla. Kalliokoski sai hyvä startin ja nousi kolmanneksi, eturivistä lähteneiden Grönholmin ja Johan Kristofferssonin kantaan. MM-sarjasta tuttu kaksikko taisteli härmäläisen edessä, kunnes Grönholmin rengasrikko poisti inkoolaisen vahvuudesta, ja Kalliokosken katse nauliintui hallitsevan maailmanmestarin perävaloihin. Metsästys kuitenkin päättyi ennen aikojaan, sillä myös Kalliokosken Fiestan eturengas sai kipeää, ja tuloksena oli viides sija.

– Vauhti oli kohdallaan ja olin finaalissa toisena, mutta rata meni huonoon kuntoon ja rikoin monen muun tavoin renkaan, siinä meni mahdollisuus podiumille. Jäi vähän kaksijakoinen fiilis. Otin itsestäni ja autosta kaiken irti, tiesin että siinä kohdassa saattaa rengas mennä, mutta piti vain vetää riskillä ja nyt kävi näin, AL-härmää edustava Kalliokoski harmitteli.

Sunnuntaina ajettiin kauden kuudes osakilpailu, sää jatkui aurinkoisena ja kuumana. Kalliokosken ensimmäinen startti sai eeppisiä piirteitä, kun auto oli lähellä kaatua ensimmäisessä mutkassa. Korjausliike oli kuin kohtaus Hollywood-elokuvasta, Kalliokoski piti kaasun pohjassa ja otti nopeasti auton takaisin hallintaan.

– Kaikki tapahtui niin äkkiä, etten edes muista kaikkea, mutta kaasu oli kyllä koko ajan pohjassa ja se varmasti pelasti ettei auto kaatunut.

Sunnuntaina Kalliokoski Motorsportin Fiesta ei ollut aivan samassa iskussa kuin lauantaina, kompastuskivenä oli turbon hukkaportin kiinnitys. Tuloksena oli finaalin viides sija.

– Semistä pääsin finaaliin, mutta hukkaportin letkun kiinnityksen kanssa oli ongelmia, se oli hajonnut lähtökiihdytyksen aikana, ja auto oli aika tehoton. Finaaliin se saatiin korjattua, mutta siinä oli moottorin säädöissä mennyt jotain pieleen, eikä auto pelannut normaalisti. Ihan ok viikonloppu, kiitoksia koko tiimille hienosta työstä, Kalliokoski päättää.

Seuraavan kerran Kalliokoski on radalla 10. heinäkuuta rallicrossin SM-sarjan osakilpailussa Jalasjärvellä, Kalliokoski johtaa SM-sarjaa.

Teksti: Kalliokoski Motorsport -viestintä / Toni Lönnroos
Kuva: Toni Ollikainen

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close