Jari Kohonen on monille autourheilua seuraaville tuttu nimi, mutta ei välttämättä itse kilpailijan roolissa. Kohonen on työskennellyt jo yli 30 vuoden ajan toimittaja-valokuvaajana moottoriurheiluun erikoistuneessa Vauhdin Maailma -lehdessä ja menestystä on tullut kansainvälisissä valokuvauskilpailuissa, joissa Kohosen upeita moottoriurheilukuvia on nähty useasti kärkisijoilla.
Tällä kaudella mies kuitenkin löi pitkästä aikaa numerotarran auton kylkeen ja hyppäsi ratin taakse, Rallicross SM -sarjan V1600 RC -luokkaan. Yksi suurimmista päätökseen vaikuttaneista tekijöistä oli Ahveniston paluu kisakalenteriin.
– Heti kun kuulin Ahveniston paluusta, niin rupesin suunnittelemaan osallistumista sarjaan, aloin etsimään autoa ja löysin Honda Civicin. Pikkupojasta asti olen haaveillut, että joskus siellä pääsisi ajamaan rallicrossia. Ja totta kai sekin vaikutti, kun V-luokka sai SM-arvon. On edullista, eikä tarvitse massiivisia sponsorisopimuksia. Ja onhan se kiva olla kisoissa välillä kameran toisella puolellakin, voi tosin olla että mitalit jää kuvakisoihin, Kohonen naurahtaa.
Kohosen rallicross-innostus alkoi jo 70-luvun puolivälissä Keimolan radalta.
– Faijan kanssa käytiin silloin seuraamassa kisoja Keimolassa, ja toki myös Ahveniston rinteillä 80-luvulla. Silloin kävin katsomassa varmasti kaikki EM-rallicrossit paikan päällä.
Kuitenkaan kilpa-auton puikkoihin hyppääminen ei ole Kohoselle uusi kokemus. Kisoja on kertynyt vuosien varrella kaikkiaan peräti yli 60 eri lajeissa.
– Edellisestä kisasta oli ennen tätä kautta kyllä aikaa, vuonna 2013 ajoin Pistejääradan Tampereella. Rallia on tullut ajettua enimmäkseen ja sitten on muutamia kisoja rata-autoilun, jokkiksen ja rallicrossin puolella, Kohonen selvittää.
Hämeenlinnassa asuvan Kohosen pitkäaikainen haave toteutui lopulta toukokuussa aivan kotinurkilla, kun SM-kausi käynnistyi Ahveniston legendaariselta radalta. Varovainen tavoite semifinaalipaikasta oli asetettu ennen kauden alkua ja lähellä se oli jo heti avauskilpailussa.

Kauden toinen SM-osakilpailu Oulussa jäi Kohoselta väliin, mutta Kouvolan Tykkimäellä mies nähdään taas mukana, lauantaina ratin takana ja sunnuntaina kameran varressa.
– Auto on ihmeellisen kivantuntuinen. Ikinä en ollut ajanut V1600-autolla ennen Ahveniston testejä. Kouvolan Tykkimäki on ainut tämän kauden rata missä olen ajanut aikaisemmin. Se on kyllä oma suosikkirata, kun on hyvin ohituspaikkoja. Jos tuossa V1600-luokan porukassa pääsee semifinaaliin, niin pitää kyllä jotkut juhlat järjestää. On nimittäin todella kova taso, Kohonen toteaa lopuksi.
Rallicrossin SM-kauden kolmas osakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna 29.-30.7. Kouvolan Tykkimäellä. Rallicross on parasta paikan päällä!
Teksti: Taneli Niinimäki / Rallicross SM -viestintä
Kuva: Jari Kohonen