Katsojat

OSAKILPAILUT 2023

1. Ahvenisto 13.-14.5.
2. Oulu 10.-11.6.
3. Kouvola 29.-30.7.
4. Nokia 19.-20.8.
5. Joensuu 9.-10.9.

AIKATAULU

Kauden 2023 osakilpailujen tarkemmista aikatauluista tiedotetaan myöhemmin.

LIPUT

Sisäänpääsylipun hinta kauden jokaiseen osakilpailuun on ennakkoon ostettuna 23 euroa.

ENNAKKOLIPPUKAUPPAAN TÄSTÄ

Kilpailupaikalta ostettuna lipun hinta on 25 euroa. Kaikki alle 12-vuotiaat pääsevät vanhempiensa kanssa seuraamaan kilpailua maksutta. Sisäänpääsylipun ostaneiden näkö- ja liikuntarajoitteisten mukana saapuvien henkilökohtaisten avustajien sisäänpääsy on niin ikään maksuton (1 avustaja/henk.).

SARJAN LIVE- JA TV-LÄHETYKSET

Kaudella 2022 sarjan kaikki osakilpailut tullaan lähettämään verkossa livelähetyksenä Moottoriurheilu.tv:n YouTube -kanavalla ja lisäksi jokaisesta osakilpailusta tehdään 45 minuutin mittainen ohjelmakooste, joka esitetään kilpailuviikonlopun jälkeen MTV:n toimesta C Moren kanavilla. Kauden päätyttyä luvassa on myös tunnin kausikooste. Koosteiden ensiesitys näytetään C More Max -kanavalla.

LUOKKAESITTELY

SuperCar
Rallicrossin kuninkuusluokka, jossa autot ovat nelivetoisia ja turboahdettuja. Erityisesti rallicrossia varten rakennetut erittäin tehokkaat autot ovat pääluokkana myös kansainvälisillä rallicross-areenoilla. SuperCar-lähdöt ovat vauhdikkainta radalla nähtävää toimintaa kilpailun aikana.

SRC
Ratojemme tehokkaimmat takavetoiset. Autojen virittäminen on melko vapaata, kuitenkin pienillä vuosimallirajoituksilla. Parhaimpien autojen tehot pyörivät lähes 400 hevosvoimassa mikä yhdistettynä tiukkaan kamppailuun ja takavetoon takaa, että yleisölle riittää nähtävää.

Autokrossi
Sarjan monipuolisin kalusto. Autokrossiluokan auton voi rakentaa lähes mistä tahansa autosta ja siksi autokirjo tässä luokassa on varsin laaja. Suomalaiset, tunnettuna autovirittäjäkansana, ovat taikoneet näidenkin autojen tehot ja ominaisuudet äärimmilleen. Erittäin suositussa luokassa saavat kilpailla myös nuoret, 15 vuodesta ylöspäin.

V1600 RC
Rallicrossin aloitusluokka. V1600 luokan autot ovat mallivuotta 2000 tai uudempia. Lähtökohtainen perusidea on ollut kehittää luokka jossa autot ovat tasaväkisiä ja kilpailukulut pysyvät kohtuullisena. Eri merkkejä luokasta löytyy toistakymmentä ja autot ovat tasaväkisiä sekä helppoja ajaa. Kaikki kuljettajat aloittelijoista kokeneisiin ovat kehuneet autojen ajettavuuksia. Erittäin suositussa luokassa saavat kilpailla myös nuoret, 15 vuodesta ylöspäin.

Crosskart Xtrem
Kuljettajan tulee täyttää minimissään 16 vuotta sinä vuonna kun aloittaa kilpailemisen.
Moottorit nelitahtisia ja neljä sylinterisiä 600cc tai 750cc moottoripyörän moottoreita, Xtrem rungot ovat NEZ Xtrem määräysten mukaiset.

Crosskart Xtrem Junior
Xtrem-luokka junioreille iältään 12-16 vuotiaille (sinä vuonna kun täyttää 12-vuotta). Luokassa lähtökohtana NEZ Xtremen tekniset säännöt. Turvavarusteet Xtrem-luokan mukaisesti. Eroavaisuudet normaaliin Xtrem-crosskarttiin: Moottori 600cc, moottoria rajoitetaan kierrosluvun rajoittimella (9300 rpm). Iskunvaimentimet vain yksisäätöiset. Renkaat kuten 125 luokassa.

Crosskart 125/250cc
Kuljettajan tulee täyttää minimissään 12 vuotta sinä vuonna kun aloittaa kilpailemisen, luokassa voi ajaa sen vuoden loppuun kun täyttää 16 vuotta.
Moottoreina käytetään 125 cc motocrosspyörän moottoreita ja karting moottoreita, merkki ja viritysaste ovat vapaita. Kaasuttimen enimmäiskoko on 39 mm.

Crosskart 85cc
Kuljettajan tulee täyttää minimissään 9 vuotta sinä vuonna kun aloittaa kilpailemisen, luokassa voi ajaa sen vuoden loppuun kun täyttää 13 vuotta.
Moottoreina ovat 85 cc motocrosspyörän moottorit, merkki on vapaa mutta moottori tulee olla vakio. Crosskart 85 maksinopeus on 80 km/h.

Crosskart Mini
Kuljettajan tulee täyttää minimissään 6 vuotta sinä vuonna kun aloittaa kilpailemisen, luokassa voi ajaa sen vuoden loppuun kun täyttää 11 vuotta. Moottoreina ovat Raket 120 kartingmoottori tai enintään 270 cc nelitahtimoottori vapaakytkimellä. Moottoria ei saa virittää ja Crosskartin maksinopeus on 60 km/h.

AJOJÄRJESTELMÄ

Rallicrossin SM -sarjassa ajoärjestelmä perustuu lajin yleisesti käytössä olevaan malliin, jossa kaikki harjoitukset ajetaan perjantaina ja kisalähdöt ovat kaikki lauantaina.

Alkuerät

Alkuerät ajetaan viidellä autolla ja lähtö tapahtuu yhdestä rivistä. Jokaisen osakilpailun ensimmäiseen alkuerään lähdetään arvotussa lähtöjärjestyksessä. Kilpailupäivä alkaa kello 10.30 ensimmäisillä alkuerillä. Toisiin alkueriin puolestaan startataan ensimmäisten alkuerien tulosten perusteella niin, että luokkansa viisi nopeinta kuljettajaa ajavat toisessa alkuerässä luokan viimeisessä lähdössä.

Kolmansissa alkuerissä toistuu sama kaava kuin toisessa alkuerässä. Päästäkseen jatkoon kuljettajan on saatava tulos vähintään yhdestä alkuerästä. Alkuerissä ajetaan kolme kierrosta kussakin alkuerässä.

Alkuerien jälkeen jokaisen luokan 16 parhaalle kuljettajalle jaetaan SM-pisteet laskevasti niin, että ensimmäinen saa 16 ja kuudestoista kuljettaja yhden pisteen. Pistejaossa kaikkien kolmen alkuerän yhteenlaskettu tulos ratkaisee.

Semifinaalit

Alkuerien 12 parasta kuljettajaa etenee semifinaaleihin. Kuljettajat sijoitetaan kahteen kuuden auton lähtöön niin, että autot lähtevät kolmesta rivistä. Lähtöpaikka määräytyy alkuerien yhteenlaskettujen tulosten mukaan. Parittoman sijoituksen ansainneet sijoitetaan ensimmäiseen lähtöön ja parillisen sijoituksen ansainneet toiseen lähtöön.

Autokrossissa semifinaaleihin kuitenkin pääsee 18 kuljettajaa luokan korkean osallistumismäärän vuoksi. Lähtöpaikka määräytyy myös alkuerien yhteistuloksen mukaan ja alkuerien nopein menee ensimmäiseen lähtöön, toinen toiseen lähtöön ja kolmas kolmanteen lähtöön. Neljäs taas puolestaan ensimmäiseen, viides toiseen ja kuudes kolmanteen ja niin edelleen.

Semifinaaleissa jaetaan pisteitä kuudelle parhaalle kuljettajalle laskevasti niin, että ensimmäinen saa kuusi pistettä ja kuudes yhden.

Finaalit

Finaaleissa aika ei ole enää ratkaisevassa roolissa, vaan nyt väliä on vain sijoituksella. Ensimmäisenä maaliviivan ylittänyt kuljettaja on kilpailun voittaja.

Finaaleissa on käytössä myös ns. Lucky Loser -järjestelmä eli mikäli semifinaaliin tai itse finaaliin päässyt kuljettaja ei voikaan osallistua kyseiseen kilpailun vaiheeseen, tuloksissa seuraavaksi paras nostetaan hänen tilallensa. Semifinaalit ja finaali ajetaan aina täydellä lähdöllä.

Finaaleissa jaetaan pisteitä kuudelle parhaalle kuljettajalle laskevasti niin, että ensimmäinen saa kahdeksan pistettä, toinen viisi ja siitä alaspäin kaikki aina yhden vähemmän, jolloin kuudes kuljettaja saa yhden pisteen.

Vilppilähdöt

Jos kilpailija ottaa vilppilähdön alkuerissä, semifinaaleissa tai finaalissa, lähtö keskeytetään ja hänelle tuomitaan kaksinkertainen jokeri-kierros. Jos ensimmäisen vilppilähdön jälkeen samassa lähdössä kuka tahansa kuljettajista ottaa vilppilähdön, hänen lähtönsä hylätään ja kuljettaja siirretään varikolle. Lähdössä otettu vilppilähtö pysyy voimassa niin kauan, kunnes lähtö onnistuu.

Liputustoiminta

Kilpailuissa käytetään keltaista, valkoista, musta-valkoista, mustaa ja musta-oranssia lippua. Keltaista lippua näytettäessä on edessä este tai vaaratilanne. Keltaisen lipun vaikutusalueella on myös ohituskielto. Valkoista lippua heilutetaan, kun edessä on hitaammin liikkuva. Mustasävyiset liputukset ovat kuljettajakohtaisia varoituksia esimerkiksi ajovirheistä.

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close